Unia Europejska zdecydowała o dofinansowaniu I etapu budowy toru 1435 mm między Polską a Lwowem. W ramach CEF („Łącząc Europę”) Ukraina otrzyma 76 mln euro.
Normalny tor, nazywany w Ukrainie „eurotorem”, zostanie wybudowany na odcinku Mościska II – Skniłów (na przedmieściach Lwowa). W sumie trasa liczy ok. 73 km. Projekt, który przygotowuje Ukrzaliznycia, został zatwierdzony przez komitet koordynacyjny CEF.
– To ważna i strategiczna decyzja – to pierwszy pełnoprawny odcinek przyszłego bezpośredniego połączenia kolejowego z Europą po europejskim torze. „Eurotor” to krótszy czas podróży, brak konieczności przesiadek, nowe możliwości tranzytu i przeładunku. A jednocześnie inwestycja w stabilność gospodarczą Ukrainy, rozwój handlu, wzrost eksportu, nowe możliwości dla biznesu i logistyki – mówi Ołeksij Kuleba, wiepremier ds. odbudowy Ukrainy.
Budowa normalnego toru do Lwowa nie jest jedynym tego typu projektem na terenie Ukrainy. Kończy się budowa toru między Użhorodem a Czopem, przeniesiono także punkt kontroli na stację Mościska II.
W sumie, w ramach CEF Transport, kwotą 2,8 mld euro dofinansowane będą 94 projekty w całej Europie. 77% środków przeznaczonych jest na kolej. Teraz Komisja Europejska przyjmie formalną decyzję o wyborze. Umowy o dofinansowaniu mają być sfinalizowane do października 2025 r.
O polskich projektach pisaliśmy
tutaj.